In Uncategorized

הנתונים מראים באופן גורף כי 'טבלת התנהגות' עוזרת לשנות את התנהגות הילד בשימוש נכון, הטבלה יעילה ביצירת גבולות.

הרעיון שעומד מאחורי טבלת הכוכבים, לעורר מוטיבציה בילד לבצע מטלות שהן קשות לו ואף לא נעימות כאשר הוא יודע שיש גמול על התנהגות טובה שכרוכה במאמץ מצדו.

יש הורים שמתנגדים לטבלת כוכבים כיוון שהתנהגות טובה צריכה לבוא ממוטיבציה פנימית של הילד ולכן "לא צריך" לתגמל את הילד על משהו שהילד צפוי לעשות מרצון.
לכן הילד לא מתוגמל על מה שהוא עושה מרצון ולא על כל התנהגות. אם הילד הולך לישון בלילה בלי בעיות, אין צורך לתגמל על התנהגות זו. אבל, אם זמן השינה הופך להיות קרב בשבילך, כאן יש מקום להתנהגות מכוונת גמול על מאמץ .
להלן הוראות לשימוש נכון בטבלה.

רינה פרי מנכ"לית חברת פרימדיק(צילום: ענבל מרמרי)

עשה ואל תעשה עם טבלת הכוכבים

חשוב לציין כי טבלת כוכבים מבוססת על מערכת תגמולים ולא ענישה.
ילדים לומדים אילו התנהגויות מקובלות ולא מקובלות בהתבסס על התוצאות של אותם התנהגויות וכמובן מהשפעות סביבתיות. אם אתה רוצה שהילד ישפר התנהגות מסוימת תגמול יכול לעזור.
הגמול חייב להיות בר השגה אחרת הילד יתייאש ולא ישתף פעולה.

מקד את ההתנהגות שאתה רוצה לשנות.

על ההורה להיות ממוקד בהתנהגות שהוא רוצה שהילד ישנה/ישפר גם עם יש התנהגויות רבות שעל הילד לשפר חשוב מאוד להיות ממוקד וברור. כשאתה אומר לילד להתנהג יפה, הילד לא תמיד יודע למה הכוונה "יפה", אבל אם תהיה ברור וממוקד למשל, תאמר לילד "אתה הולך לישון בזמן ועל זה תקבל כוכב" הילד מבין מה מבקשים ממנו ועל מה הוא יהיה מתוגמל. בכל פעם שהילד מבצע את ההתנהגות הממוקדת הוא צובע כוכב.

הילד צריך לדעת מה הפרס.

חשוב שהילד ידע מה הפרס מראש כדי שיהיה חלק מהתהליך, לדוגמה אתה נותן לילד לבחור מתוך מס' אפשרויות את הפרס הרצוי. כאשר הילד חלק מהתהליך תהיה לו מוטיבציה להתמיד ולשתף פעולה.
כאשר הפרס ידוע מראש הילד מבין לקראת מה הוא פועל. רוב הילדים רוצים לדעת על מה הם עובדים כל כך קשה, כמו כולנו לא? הילד צריך לדעת כמה כוכבים עליו לאסוף להשגת המטרה. הילד צריך לדעת בכל שלב כמה כוכבים עליו לאסוף כדי לזכות בפרס. רק כך הכוכבים יניעו את הילד לשינוי עליו לדעת מה מצפה לו בסוף הדרך גמול למאמץ.

על הפרס להיות בר השגה

הילד יכול לבחור מתנה יקרה, לשם כך ההורה מחליט שהילד יצטרך להרוויח 100 כוכבים על פני חודש כדי לזכות בפרס גדול זה. אתגר כזה גם קשה להשגה מבחינת מספר הכוכבים שעל הילד להשיג וגם ארוך מידי עבור הילד וכך קורה שפעמים רבות הכוכבים מפסיקים להיות בעלי משמעות אם מועד הפרס רחוק מדי או כדי לקבל את פרס צריך להרוויח יותר מידי כוכבים. הגמול חייב להיות בר השגה, בתוך כמה ימים עד שבוע או שהילד יפסיק לפעול לקראתם ולכוכבים לא יהיה יותר משמעות. לכן יש חשיבות בבחירת פרסים קטנים לתקופות קצרות יותר.

השתמש בגמול משמעותי עבור הילד.

הילד צריך לרצות לקבל את הפרס אחרת טבלת הכוכבים לא תהיה יעילה, אל תחליט אל דעת עצמך מה הילד רוצה כפרס, שתף את הילד בבחירת הפרס רצוי שאתה תבחר מספר אפשרויות שמתוכן הילד יבחר. צריך לחשוב על פרס שיניע את הילד לפעולה.
הפרס גלוי לעין.
הפרס משמש כתזכורת נראית לעין לגמול הצפוי על התנהגות טובה. אפשר להזכיר לילד מילולית את ההתנהגות הממוקדת הנדרשת לקבלת הפרס או להזכיר את המרחק מהפרס, למשל כוכב אחד. חשוב להזכיר רק מידי פעם (לא תמיד) כך תראו שינוי מהותי בהתנהגות של הילד.

חשוב מאוד להיות עקבי.

חשוב להיות עקבי ולתת לילד לצבוע את הכוכב סמוך מאוד לזמן ביצוע ההתנהגות הממוקדת שהוחלט עליה.
עקביות היא המפתח בעבודה עם טבלת הכוכבים. עליך לוודא שאתה נותן לילד כוכב כאשר הילד התנהג בהתאם למצופה ממנו לפי הטבלה. זה חייב לקרות בכל פעם שהילד מצליח לשנות את התנהגותו בהתאם לטבלה.

חבר את הכוכב להתנהגות הנבחרת לפי הטבלה.

הדרך הפשוטה ביותר לחבר כוכב להתנהגות הממוקדת (הנבחרת בטבלה) היא לתת לילד לצבוע כוכב ברגע שהוא התנהג בהתאם. אתה ניגש עם הילד לטבלה והילד צובע כוכב . זה זמן טוב לספור כמה כוכבים חסרים לפרס ואומרים לילד תוך חיזוק חיובי על מה הוא קיבל כוכב. ("צבעת כוכב כי ישבת לאכול בזמן כל הכבוד תמשיך כך ותרוויח עוד כוכבים וכך תרוויח את הפרס שלך!"). עבור הילד לקבל כוכב הינו הישג, מה שהופך את ההישג לגדול יותר עבור הילד היא תשומת הלב החיובית והחיזוק שהילד מקבל מההורה. כך אתם מגדילים את הסיכוי לשינוי דפוס ההתנהגות.
מחוץ לבית, אומרים לילד שהוא יצבע כוכב ברגע שנחזור הביתה ברגע שמגיעים הביתה, נגשים לטבלת הכוכבים והילד צובע את הכוכב המתאים. על ידי בדיקת התנהגות הנבחרת מהטבלה נעשה הקשר בין הפרס לבין ההתנהגות.

התנהגות טובה = כוכב.
הישארו חיוביים.

הרעיון העומד מאחורי טבלת הכוכבים הוא לתגמל את הילד, לא להעניש את הילד. בכוכבים שילד זכה בהם אין לגעת גם בעת התנהגות גרועה, אין לאיים עליו שהוא יאבד כוכבים. אתה נותן לילד את ההזדמנות להרוויח פרסים, אין כאן עונשים.

זכרו אנחנו נותנים לילד פרס לא שוחד

מתי הפרס הופך לשוחד כאשר הילד מתנהג לא יפה ואתה מציע לילד פרס בזמן מצוקה כדי להפסיק את התנהגותו של הילד לא לשנות. לדוגמה, אם אתה בחנות והילד שלך בהתקף זעם, אתה יכול לנסות לשחד את הילד על ידי ממתק אם הילד מפסיק את התפרצות זעם השוחד הממתק מגדיל את הסבירות להתנהגות כזו חוזרת. הילד לומד כל פעם שהוא בחנות ויכנס להתקפת זעם הוא יקבל ממתק. ילדים מונעים על ידי הרצונות שלהם והם לומדים מהר מאוד איזו התנהגות עובדת לטובתם.

עם טבלת כוכבים הילד יודע מראש איך עליו להתנהג כדי לקבל כוכב ופרס.

כאשר הילד יחזור במודע על התנהגות טובה פעם אחר פעם התנהגות זו תיטמע ותהפוך חלק ממנו לאחר תקופה גם ללא פרס או כוכב לחיזוק חיובי.

למילה טובה מההורה יש השפעה גדולה מאוד על הילד לטווח הארוך.

פוסטים אחרונים
Call Now Button

Pin It on Pinterest

Share This