נוגד החמצון הכי טוב בטבע- לא תנחשו מי…

כתבה: ענת אהרון, דיאטנית קלינית

אנטיאוקסידנטים, או בשמם האחר- נוגדי חמצון, הם שם שנזרק הרבה בתחום התוספי תזונה, והתזונה בכלל. אז מה הם עושים ולמה הם כל כך חשובים?

נוגדי החמצון כשמם כך הם, נוגדים את תהליכי החמצון שיש לנו בגוף, כתוצאה מחומרים שנקראים רדיקלים חופשיים.

רדיקלים חופשיים הם חומרים שהגוף שלנו מיצר באופן טבעי, ואלו חומרים שאנו גם מקבלים מבחוץ כמו מזיהום אוויר, מתזונה לקויה, במפגש של חומרים לא בריאים עם העור. הרדיקלים החופשיים גורמים לנזקים בגופינו באיברים ורקמות שונות, היום יודעים ממחקרים שהם אחראים על חלק ממחלות הלב וכלי הדם, סרטנים מסוגים שונים, אלצהיימר, סוכרת ועוד. נוגדי החמצון, נצמדים לרדיקלים החופשים, ובכך מפחיתים ואף מונעים את הנזקים שהם יוצרים.

את נוגדי החמצון אפשר לקבל בקלות רבה, פשוט בעזרת תזונה נכונה ובריאה. אפשר למצוא אותם בפירות וירקות, בתה וקפה, קקאו ועוד. הם מגיעים במגוון צורות וסוגים, ובכל מקור מזון נמצא אותם בצורה שונה. ולכן גיוון התזונה שלנו הוא כל כך חשוב.

יש לזכור, כשם שחסר תזונתי של נוגדי חמצון עשוי להזיק לבריאותנו, כך גם עודף בנוגדי חמצון עשוי להזיק. לדוגמא- נמצא במחקרים כי עודף של בטא קרוטן עשוי לעלות סיכויים לסרטן ריאות, ומינון גבוה של ויטמין E עשוי לעלות סיכון לשבץ

אז במה אנטיאוקסידנטים כל כך טובים, ולאיזה מערכות בגוף הם עוזרים?

  1. כלי דם- מונעים ומפחיתים טרשת עורקים.
  2. עיניים- שומרים על הראיה בגיל המבוגר
  3. מוח- שומרים על הזיכרון ובריאות המוח
  4. עוזרים במניעת סוגים שונים של סרטן
  5. מערכת החיסון- מחזקים את מערכת החיסון
  6. פוריות- יש מחקרים שמראים שהם משפרים את טיב הזרע

ועוד…

נעשו הרבה מאד מחקרים על נוגדי חמצון, וכשראו שנוגדי החמצון שאנו מקבלים מהתזונה יכולים לעזור בהרבה מישורים בריאותיים, עשו בדיקה מקיפה יותר, על כמויות גדולות של נוגדי חמצון, והפעם מתוספים, התוצאות היו מפתיעות, כאשר לוקחים נוגדי חמצון בכמות גדולה שמגיעים מתוספי תזונה אין את אותן השפעות.

החוקרים, לא הבינו איך יתכן כי לנוגדי חמצון בתזונה יש השפעה מטיבה, ואילו לתוספי תזונה אין השפעה שכזו, והיו לכך כמה סיבות: אחת מהן היא השילוב שיש במזון השלם, זה לא רק נוגדי החמצון שבתוכו, אלא השילוב שלהם עם עוד גורמים לדוגמא בתוך הירק או הפרי, בנוסף, הכמויות הגדולות שיש בתוסף כנראה אינן עוזרות כמו כמויות קטנות שיש בתוך המזון.

כמו כן, המבנה הכימי של נוגדי החמצון שונה בתוך המזון לעומת התוסף, וישנם עוד הרבה גורמים המבדילים ביניהם.

לסיכום,

נוגדי החמצון הם חומר מצויין לבריאות גופינו ולמניעת מחלות, הדרך הטובה ביותר לקבל אותם היא בצורתם הטבעית, דרך המזון שלנו.

אז שיהיה לכולם בתאבון!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתף את הפוסט: