מדע אמיתי או תעלול שיווקי?

כתבה: רינה פרי-מנכ"ל, 

תוספי מזון הם חלק חשוב מתזונה בריאה, זה יכול להיות מכריע לנסות להחליט אילו מהם לקנות. איך נבחר את התוסף שיהיה גם בטוח וגם יעיל ולא נתפתה לקנות מוצר שלא עבר מחקר קליני.

נשים לב למספר גורמים חשובים ותמיד נוכל להתקשר לחברה לבקש את המחקר הקליני בפורמולה לא ברכיבים!

לניסוי הקליני חשיבות רבה כיוון שהוא יכול למנוע מהציבור הרחב שימוש בתוספי מזון  בעלי יעילות נמוכה.

אקטיבBRN-מדע אמיתי

1

הפורמולה במרכז המחקר, לא הרכיבים.​

חשוב מאוד שהמחקר יהיה על כל מרכיבי הפורמולה כפורמולה ולא על רכיבים שנבדקו קלינית, איך נדע? תבקשו מהחברה את המחקר הקליני על הפורמולה כפורמולה!  כגון:  כאשר הפורמולה מכילה מספר רכיבים רב, במחקר צריכים להופיע כל הרכיבים כמו כן,  המינונים אותם נתנו למשתתפי המחקר. על המינון המייטבי להיגזר מתוך המחקר הקליני. זו הדרך היחידה לדעת האם הפרמולה יעילה ופועלת בסינרגיה. כשחברה מציגה מחקר של כל רכיב בפורמולה בנפרד אין זה מעיד דבר על יעילות המוצר!

2

איכות המחקר​

איכות המחקר: איכות המחקר נחלקת לכמה רמות. חשוב מאוד שהמחקר יהיה קליני  שתפקידו למצוא את היעילות, הבטיחות או התועלת שבשימוש בהתערבות רפואית מסוימת. ולא במודלים במעבדה (בדר"כ הכוונה לעכברים).*המחקר האיכותי ביותר הוא מסוג סמיות כפולה (באנגלית: Double-blind היא שיטה מחמירה לעריכת ניסויים מדעיים, שמטרתה להפחית במידת האפשר את ההטיות הסובייקטיביות המודעות והבלתי מודעות העלולות לנבוע מכך שהמדען והנחקר (במקרה של נחקר אנושי) יודעים את מטרות הניסוי ואת מרכיביו.

3

תוצאות ומסקנות​

תוצאות המחקר חשובות וניתן להסיק מהן לגבי יעילות המוצר. הן יופיעו בצורה ברורה בגוף המחקר.

4

ביקורת עמיתים-פרסום בכתבי עת יוקרתיים​​

ביקורת עמיתים: תהליך מועיל מאוד, הן לפני הפרסום והן לאחריו. ראשית,התהליך כולל הגשה של הטקסט למומחה אחד או יותר בתחום המחקר אשר יכולים לסייע בהחלטה אם הטענה המוצגת בו אובייקטיבית דיה ומעוגנת במחקר הקיים. הבוחנים יכולים, לעתים קרובות, לזהות הטייה בלתי מכוונת בטקסט. סוגיה זו חשובה בכל תחום, אך בעיקר בתחומים שבהם מחקר לא מדויק עלול להיות בעל השלכות הרסניות, כמו למשל ברפואה.*המחקר האיכותי ביותר הוא מסוג סמיות כפולה (באנגלית: Double-blind היא שיטה מחמירה לעריכת ניסויים מדעיים, שמטרתה להפחית במידת האפשר את ההטיות הסובייקטיביות המודעות והבלתי מודעות העלולות לנבוע מכך שהמדען והנחקר (במקרה של נחקר אנושי) יודעים את מטרות הניסוי ואת מרכיביו.

הפורמולה המקורית מהמחקר הקליני

מקורות:

כל המחקרים בפורמולה אקטיבBRN עברו בקורת עמיתים ופוסמו בספרייה הלאומית למדע.

[1] Lipids Health Dis. 2014; 13: 121. Hellhammer J, et al. A soy-based phosphatidylserine/ phosphatidic acid complex (PAS) normalizes the stress reactivity of hypothalamus-pituitary-adrenal-axis in chronically stressed male subjects: a randomized, placebo-controlled study. Lipids Health Dis. 2014;13:121.

[2] The International Journal on the Biology of Stress Volume 7, 2004 – Issue Hellhammer J, et al. Effects of soylecithin phosphatidic acid and phosphatidylserine complex (PAS) on the endocrine and psychological responses to mental stress. Stress. 2004;7:119-26.

[3] Positive Effects of Soy Lecithin-Derived Phosphatidylserine plus Phosphatidic Acid on Memory, Cognition, Daily Functioning,and Mood in Elderly Patients with Alzheimer’s Disease and Dementia, Adv Ther (2014) 31:1247–1262.

[4] Clinical Nutrition ESPEN Volume 24, April 2018, Pages 22-30 A lecithin phosphatidylserine and phosphatidic acid complex (PAS) reduces symptoms of the premenstrual syndrome (PMS): Results of a randomized, placebo-controlled, double-blind clinical trial.

[5] The effect of phosphatidylserine administration on memory and symptoms of attention-deficit hyperactivity disorder: a randomised, double-blind, placebo-controlled clinical trial. J Hum Nutr Diet . 2014 Apr;27
Suppl 2:284-91. doi: 10.1111/jhn.12090. Epub 2013 Mar 17.

[6] Kidd, P.M. 1999, ‘A review of nutrients and botanicals in the integrative management of cognitive dysfunction’, Alternative Medicine Review, vol. 4, no. 3, pp. 144-61.

[7] Hirayama S, Masuda Y, Rabeler R. Effect of phosphatidylserine administration on symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder in children. AgroFOOD. 2006; 17(5):16 -20.

[8] https://www.fda.gov/food/food-labeling-nutrition/qualified-health-claims-letters-enforcement-discretion

Facebook
Twitter
LinkedIn

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתף את הפוסט: