בעיות זיכרון בגיל המבוגר, למה זה קורה לנו?

כתבה: ענת אהרון, דיאטנית קלינית

עם הגיל יש הרגשה שהיכולות הקוגנטיביות הולכות ופוחתות, החל מיכולת הזיכרון, ועד יכולת הריכוז. מה הגורם לכך? מתי צריך להתחיל לדאוג אם בכלל? האם ניתן למנוע זאת? כל זאת ועוד בכתבה הבאה:

המוח הוא אחד האיברים החשובים בגוף האדם, הוא אחראי על כל כך הרבה: זיכון, חשיבה, תכנון, ארגון, קבלת החלטות ועוד. עם הגיל נראה שינויים ביכולת שלו המוח, ירידה במהירות שליפה של שמות לדוגמא, קושי לעשות כמה פעולות ביחד, קושי בקשב וריכוז.

אז למה מתרחשת הירידה הקוגנטיבית? מה משתנה במוח עצמו?

כחלק מתהליך יש התכווצות של חלק מהתאים במוח, במיוחד אלו הקשורים ללמידה ולפעילות מנטלית. התקשורת בין התאים במוח הופכת לפחות יעילה מהעבר, תרופות שונות המשפיעות על יכולות הזיכרון, חסרים תזונתיים שמשבשים את אספקת החמצן למוח ומשנים את מבנה התא, כל אלו משפיעים על יכולות המוח ונותנים לאדם הרגשה כללית של ירידה קוגנטיבית.

איך ניתן לשמור על בריאות המוח?

  1. לשמור על בריאות הגוף- כחלק משמירה על המוח חשוב לשמור על הגוף עצמו, ולכן יש להקפיד לבצע בדיקות שיגרתיות באופן קבוע, להפסיק לעשן ולהגביל בכמות האלכוהול הנצרכת.
  2. 2.       לחץ דם-במידה ויש לחץ דם גבוה חשוב לאזן אותו, לחץ דם גבוה משפיע לרעה לא רק על הלב אלא גם על הפעילות המוחית.
  3. תזונה בריאה- בעיקר ההמלצה על תזונה ים תיכונית: עישרה בפירות וירקות, דגנים מלאים, דגים, שמנים מהצומח, להפחית משומן רווי, סוכר ומלח.
  4. פעילות גופנית-לפחות 150 דק שבועיות, מחקרים הראו כי ספורט עוזר בשמירה על גודל תאי המוח, מה שעוזר בשמירה על יכולות זיכרון ולמידה. היום יודעים ממחקרים כי גם למוח בוגר יש יכולת לחדש תאי עצב, ומה שמעודד התחדשות כזו היא בעיקר פעילות גופנית. זו בניגוד למה שחשבו בעבר, כי תאי המוח הולכים ומתמעטים מגיל 30.
  5. שינה- כדי שהמוח יוכל לתפקד בצורה המיטבית ביותר, חייבים לישון מספיק שעות שינה, אנו יודעים ממחקרים רבים כי בזמן השינה מופרשים חומרים כימיים במוח שמאפשרים תפקוד תקין שלו, כשלא ישנים מספיק, ישנה פגיעה בהפרשת החומרים הללו ואלו מובילים לבעיות קוגנטיביות שונות.
  6. שמירה על מוח פעיל- מפגשים חברתיים, חוגים, למידה, תחביבים, כל אלו עוזרים ביכולת החשיבה והזיכרון. היום יודעים שכדי לשמר את תאי המוח, ואף לייצר קשרים חדשים בין תאי המוח חייבים להפעיל אותו בשיטות שונות- לימוד שפות, חוגי מוסיקה, מפגשים חברתיים ועוד.
  7. להשאר רגועים- נמצא במחקרים שלחץ יומיומי וכרוני משנה את מבנה המוח, משפיע על הזיכרון ומעלה סיכוי לחלות באלצהיימר ודימנציה. לכן ההמלצה היא, לעשות כל פעילות אשר תוביל לירידה בלחץ ותאפשר חיים רגועים ככל הניתן.
  8. תרופות- ישנן תרופות המשפיעות על המוח- תופעות לוואי של תרופות כוללות לפעמים בלבול, איבוד זיכרון ועוד. תרופות כאלו לדוגמא הן: אנטיהיסטמין, תרופות לחרדה ודכאון, תרופות לשינה, אנטיפסיכוטי, הרפיית שרירים, ועוד. לגבי תרופות מומלץ להתייעץ עם רופא ולוודא האם לוקחים תרופה שעשויה להשפיע על התפקוד המוחי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתף את הפוסט: