הפרעת קשב וריכוז בילדים-מחקר

הצגת מחקר בנושא הפרעת קשב והיפראקטיביות בילדים

תערובת ייחודית של פוספוליפידים עשירה בפוספטידילסרין ממקור צמחי

הפרעת קשב והיפראקטיביות מציבה אתגרים לא פשוטים לילדים המתמודדים איתה. כתוצאה מכך, הם סובלים מלחץ (STRESS) ממושך המשפיע באופן ישיר על הביצועים הקוגניטיביים כמו זיכרון, ריכוז ויכולת ארגון. התערובת העשירה והבלעדית באקטיב בריין, הופכת אותו למוצר מוביל וייחודי בתחום תפקודי המוח ואיכות החיים. אקטיב בריין הינו היחיד שמסייע במצבי לחץ ע"י נרמול הורמון הקורטיזול, הורמון המופרש בזמן לחץ וגורם לקשיים בתפקוד הקוגניטיבי, ללא פגיעה בערנות וחדות המחשבה.

השפעה של פוספטידילסרין ממקור צמחי על זיכרון ותסמינים של הפרעת קשב, היפראקטיביות וריכוז, מחקר רנדומלי כפול סמיות מבוקר פלסבו.

סיכום המחקר: שימוש בפוספטידילסרין מקל באופן משמעותי על מגוון מתסמיני הפרעת קשב וריכוז בנוסף לשיפור איכות חיי הילד ומשפחתו. פוספטידילסרין ממקור צמחי הוכח בצורה מובהקת כמשפר באופן משמעותי את המדדים הבאים:
בכל המדדים לפי ספר DSM-IV – שיפור מובהק, משמעותי בכל מדדי הקשב, ההיפראקטיביות ואימפולסיביות ADHD (P<0.01), AD (P<0.01), HD (P<0.01)
מבחן אינטליגנציה וכסלר לילדים – שיפור מובהק, משמעותי בזיכרון שמיעתי לטווח קצר P<0.05))
מבדק נוירופסיכולוגי מודד תגובות לגירויים חזותיים – שיפור מובהק, משמעותי בהתנהגות רגשית לגירוי חזותי (P <0.05)

תקציר:
הפרעת קשב הינה תסמונת נפוצה המאופיינת בבעיות התנהגותיות. לוקים בה 3-5% מהילדים בגיל בית הספר.
במחקר זה בדקו האם צריכה של פוספטידילסרין ממקור צמחי תקל על תסמינים שמאפיינים בעיות קשב וריכוז. במחקר השתתפו 36 ילדים בגילים 4-14 שלא קיבלו טיפול תרופתי הקשור להפרעות קשב וריכוז טרם המחקר. הילדים חולקו באופן רנדומאלי לשתי קבוצות וקיבלו פלסבו או חומר פעיל – 200 מ"ג פוספטידילסרין ליום במהלך חודשיים (הילדים לא ידעו מה מטרת המחקר). המדדים העיקריים שנמדדו: 1. תסמיני ADHD מבוססים על DSM-IV-TR[1] 2. מבחן האינטליגנציה לילדים וכסלר: השפעה על זיכרון שמיעתי לטווח הקצר וזיכרון בעבודה .[2] 3. משימות NO GO/ :GO התנהגות רגשית לגירוי חזותי [3].

מחקר ראשון מסוגו שמדד בכלים אובייקטיבים להערכה ומדידת הביצועים של ילדים הלוקים בהפרעת קשב והיפראקטיביות. המחקר לא הסתמך רק על מילוי שאלוני תצפית. הכמוסה הכילה פוספטידילסרין ממקור צמחי – לציטין סויה. הילדים הראו שיפור משמעותי בכל מדדי ה – ADHD שיפור משמעותי ביכולת הזיכרון משמיעה לטווח קצר ושיפור משמעותי בתגובה לגירוי חזותי (ראה שיטות מחקר). לא נרשמו תופעות לוואי במהלך הניסוי.

[1] שיטות מחקר אבחון ומדידה DSM
קשב:
לעתים קרובות לא נותן תשומת לב לפרטים או עושה טעויות רשלניות.
לעתים קרובות מתקשה לשמור על תשומת לב במשימות או פעילויות משחק.
לעתים קרובות לא מקשיב לדיבור ישיר.
לעתים קרובות לא פעל בהתאם להוראות ולא מצליח לסיים מטלות לימודים.
לעתים קרובות קשיים בפעילות המצריכה ארגון.
לעתים קרובות נמנע, סולד או אינו רוצה לעשות דברים שמצריכים הרבה מאמץ נפשי לתקופה ארוכה של זמן (כגון לימודים או שיעורי בית).
לעתים קרובות מאבד דברים נחוצים למשימות ופעילויות (למשל צעצועים, עפרונות, ספרים, או כלים).
לעתים קרובות דעתו מוסחת בקלות לעתים קרובות קשה לו לזכור פעילויות יומיומיות.
היפראקטיביות:
לעתים קרובות מראה עצבנות עם ידיים או רגליים או מתפתל במושב בעת שמצפים ממנו שישב.
לעתים קרובות קם ממושב כאשר מצפים ממנו שישב.
לעתים קרובות מדי פעיל רץ או מטפס בזמן שאינו ראוי לפעילות מסוג זה.
לעתים קרובות מתקשה בפעילות פנאי שקטות כמו משחק.
האם לעתים קרובות מתנהג כאילו "מונע על ידי מנוע".
לעתים קרובות מדבר באופן מוגזם.
אימפולסיביות:
לעתים קרובות פולט תשובות לפני סיום השאלות.
לעתים קרובות מתקשה לחכות תורו.
לעתים קרובות קוטע או פולש לאחרים (למשל פולש לתוך שיחות או משחקים).
הערכה ומדידה נעשו ע"י שאלון שמלאו הורי הילדים. השאלות נענו בכן ולא תשובה של "כן" זיכתה בנקודה אחת. תשובה של "לא" זיכתה באפס נקודות.
WISC-III (Digit span) [2]
מבחן הערכה אינטליגנציה לילדים – זכירת ספרות (Digit Span) – רצף מספרים מוצג באופן מילולי לילד והוא מתבקש לחזור על הרצף כפי שהוצג או בסדר הפוך. מודד זיכרון עובד, קשב ויכולת רצף.
[3] משימות NOGO /GO
מבדק נוירופסיכולוגי מודד תגובות לגירויים חזותיים (בדומה למבחן TOVA) המשימה מורכבת משלושה שלבים: הכרה, בידול, היפוך בידול.
שלב ההכרה: המשתתפים הונחו לתפוס כדור גומי בכל פעם שאור אדום דלק, לאחר מספר ניסיונות חיוביים נוצר רפלקס מותנה. מיד לאחר שלב זה המשתתפים עברו לשלב ההתמיינות/בידול: בנוסף לאור האדום משלב ההכרה נוסף אור צהוב ההוראה הייתה לתפוס את הכדור בתגובה לאור אדום אבל לא צהוב. על מנת לייצר רפלקס מותנה האורות דלקו 10 פעמים כל אחד באופן אקראי. מיד לאחר שלב זה המשתתפים עברו לשלב הבידול ההפוך: ההוראה הייתה לתפוס את הכדור רק למראה אור צהוב עוצמת האור הייתה שונה מפעם לפעם גירוי האור הותקן בגובה העניים של המשתתפים במרחק של 1 מ'.

DSM [1] – Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (מדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות) הוא ספר האבחון האמריקאי , שמטרתו לאבחן ולסווג את הפרעות הנפש על פי תסמיניהן. את הספר מוציאה לאור האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית. WISC-III [2] מבחן הערכה אינטליגנציה לילדים – זכירת סדרות של ספרות. [3] משימות NOGO /GO מבדק נוירופסיכולוגי מודד תגובות לגירויים חזותיים (בדומה למבחן TOVA) המשימה מורכבת משלושה שלבים: הכרה, בידול, היפוך בידול.המחקר פורסם בשנת 2014 Journal of Human Nutrition and Dietetics Volume 27, Issue Supplement s2, pages 284–291, April 2014

1 מחשבה על “הפרעת קשב וריכוז בילדים-מחקר”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתף את הפוסט: