מה הקשר בין תזונה ללחץ?

כתבה: ענת אהרון, דיאטנית קלינית

היום אנו חיים בעידן בו רובנו נמצאים בלחץ כרוני, לרובנו הוא לא יפריע לתפקוד היומיומי, יש אפילו שיאמרו כי הלחץ מועיל להם ועוזר להם לשפר הישגים.

בזמן לחץ, משתחררים בגוף הורמונים שונים הנקראים \"הורמוני לחץ\" ביניהם נראה את הקורטיזול והאדרנלין. במחקרים נצפה כי רמות גבוהות של הורמונים אלו לזמן ממושך, מזיק לבריאותינו, את הנזקים ניתן לראות במערכת חיסון מוחלשת, הפרעות קשב, בעיות זיכרון, בעיות במערכת העיכול ועוד.

תחום נוסף שבו פוגע הלחץ הוא התזונה שלנו, החל מבחירת המזונות שלנו בזמן לחץ, דרך כמויות האוכל הנצרכות, ועד לספיגה שלהם בסוף בגוף.

לרוב, בזמן לחץ אקוטי, דווקא נראה ירידה בכמויות האכילה, רמות ההורמון קורטיזול בדם, בזמן של לחץ אקוטי, עולות מאד, ולכן נרגיש הרבה פעמים בחילות, ירידה בתאבון, כאבי בטן ואלו יובילו אותנו לירידה בכמות האוכל הנצרכת. לעומת זאת, בזמן של לחץ כרוני, נראה דווקא אכילה מוגברת, לרוב, נבחר מזונות מנחמים, שהם הרבה פעמים מזונות עתירים בסוכר, בשומן, ובעלי צפיפות קלורית גבוהה, זאת כיוון שאלו גורמים להפרשה של ההורמון סרטונין העוזר לנו להירגע.

עכשיו, אחרי שאנחנו יודעים שלחץ משפיע על התזונה שלנו, בואו נראה איך התזונה שלנו יכולה להשפיע על לחץ:

יודעים היום כי מזונות מעובדים עתירים בקלוריות ושומן מעלים את צבירת השומן בגוף, בעיקר באיזור הבטני (ויסרלי). מחקר שבדק את הקשר שבין תזונה ללחץ, מצא כי לתזונה כזו תהיה השפעה מזיקה יותר, והצטברות שומנים גדולה יותר, אצל אנשים שחיים עם לחץ כרוני.

מחקרים הראו שתזונה עשירה בסיבים ובשמנים בריאים עוזרת לשמור על בריאות הנפש, לכן נמליץ לאכול פירות, ירקות, קמחים מלאים, דגים, אגוזים ושקדים, ובנוסף נמליץ להימנע ככל הניתן ממזון מעובד. כל אלו בשילוב של פעילות גופנית, ושמירה על קשרים סוציאלים עוזרים בהורדת מתח ומניעתו.

לסיכום,

גם כשאנחנו חשים בלחץ אקוטי וכרוני כאחד, חשוב לשמור על דיאטה מאוזנת ובריאה, כשההמלצה העיקרית היא על דיאטה ים תיכונית. חשוב להקפיד על פעילות גופנית ועל שמירה של קשרים חברתיים. כל אלו יורידו את \"הורמוני הלחץ\" (קורטיזול ואדרנלין) ויעלו את \"הורמוני האושר\" (דופמין וסרטונין). ובכך נשמור על נפש בריאה בגוף בריא.

ושיהיה לכולנו חיים מלאים ברוגע

שתף את הפוסט: